Cztery praktyki dydaktyczne
Współczesny świat wymaga od młodego człowieka coraz to nowych umiejętności, sprawności oraz postaw. Te wymagania dotyczą też bezpośrednio szkoły. Jej zadaniem jest bowiem przygotowanie uczniów i uczennice do wejścia w dorosłe życie w zmieniającym się, coraz bardziej nieprzewidywalnym świecie. Ważne jest więc, by w pracy dydaktycznej nauczyciele i nauczycielki nie tylko skupiali się na nauczanych treściach, ale też szczególną uwagę przywiązywali do kształtowania wśród uczniów kompetencji proinnowacyjnych, takich jak: współpraca, liderstwo, samodzielność myślenia, rozwiązywanie problemów czy zarządzanie sobą.
Praca nad rozwojem uczniowskich kompetencji, to przede wszystkim proponowanie uczniom takich form pracy, które sprzyjają ich aktywności, ciekawości poznawczej, samodzielności i zaangażowaniu w proces uczenia się. Pierwszą podstawową zasadą jest takie podejście do procesu uczenia się – nauczania, w ramach którego aktywność uczniów podczas lekcji przewyższa aktywność nauczyciela.
Działaniem sprzyjającym tworzeniu sytuacji wspierających rozwój kompetencji proinnowacyjnych może być wykorzystanie w codziennej pracy z uczniami czterech wartościowych praktyk dydaktycznych.
INFORMACJA ZWROTNA
→
ZADAWANIE PYTAŃ
→
PRACA W GRUPACH LUB PARACH
→
PRACA Z BŁĘDEM
→