Liderstwo
Kompetencje proinnowacyjne to umiejętności i postawy, których niezależnie od posiadanej wiedzy i wykonywanego zawodu młodzi ludzie będą potrzebowali w przyszłości by skutecznie działać – w życiu prywanym, na rynku pracy i w sferze aktywności społecznej.
- Czym jest ta wiązka kompetencji?
Wiązka liderstwa to zespół kompetencji proinnowacyjnych, które kształtują u młodych ludzi poczucie sprawstwa, pozwalają im skutecznie zaprosić innych do wspólnego działania i przewodzić im.
Na wiązkę liderstwa składają się: postawa inicjatywności oraz umiejętności zarządzania zmianą i podejmowania refleksji. - Dlaczego ta wiązka kompetencji jest ważna w dzisiejszym świecie?
W obliczu wyzwań współczesnego świata powinniśmy zmienić nasze rozumienie liderstwa. W wąsko rozumianym liderstwie najważniejszą postacią jest charyzmatyczny przywódca, tymczasem w nowym rozumieniu liderem lub liderką może zostać każdy, kto rozumie otaczający go świat i ma poczucie sprawstwa, kto chce i potrafi zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Wiązka ta blisko wiąże się z wiązkami współpracy i samodzielności myślenia. Pracodawcy poszukują pracowników, którzy wykazują się własną inicjatywą, chcą i potrafią angażować ludzi do pracy i nie boją się zmian. Podobnych przymiotów będą potrzebowali młodzi ludzie aktywni w sferze społecznej czy politycznej.
Jakie elementy składają się na tę wiązkę kompetencji?
Inicjatywność
→
• umiejętność współpracy
(patrz wiązka „współpraca”)
• niezależność myślenia
Podejmowanie refleksji
→
• rozumienie procesu zmiany
• ocena sił i czynników, które popychają i hamują zmianę
w zaistniałej sytuacji
Zarządzanie zmianą
→
• działanie zgodnie z planem
• improwizacja
• podejmowanie decyzji
- Jak rozwijać tę wiązkę kompetencji w szkole i w projekcie?
Choć podstawa programowa nie mówi wprost o liderstwie, w jej założeniach wielokrotnie wracają jego elementy – choćby poprzez wspieranie kompetencji społecznych, które są rozwijane w szkole (komunikacji i współpracy w grupie), poprzez rozwój postaw obywatelskich, w tym zaangażowania na rzecz środowiska szkolnego, lokalnego, kraju, czy szerzej, odpowiedzialności za zbiorowość oraz promowanie metody projektu edukacyjnego, która również wymaga od uczniów kompetencji liderskich. - Wiązka ta stanowi rozwinięcie czterech kompetencji proinnowacyjnych wskazanych w raporcie Szkoła dla innowatora: odwagi i podejmowania ryzyka, podejmowania decyzji, liderowania oraz zarządzania zmianą i improwizacji.
- Przedmioty, które dają szczególną okazję do rozwijania liderstwa:
wychowanie fizyczne, wiedza o społeczeństwie, język polski, technika, religia, etyka - Metody, które szczególnie sprzyjają rozwijaniu liderstwa:
badawcze i społeczne projekty edukacyjne - Narzędzia edukacyjne, które szczególnie sprzyjają rozwijaniu liderstwa: przykłady projektów badawczych i przewodnik, jak je prowadzić, przykłady projektów społecznych i przewodnik, jak je prowadzić, przewodnik dbałości o dobrostan uczennic i uczniów
- Praktyki dydaktyczne, które szczególnie sprzyjają rozwijaniu liderstwa: praca w parach i grupach, praca z błędem, zadawanie pytań, informacja zwrotna
Eksperci
Posłuchaj co o komptencjach proinnowacyjnych mówią eksperci Szkoły dla innowatora