Program dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
Informacje

Pełna nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza
w Rogolinie
Miejscowość, gmina, powiat, województwo: Rogolin, Radzanów, białobrzeski, mazowieckie
Rok założenia szkoły: 1966
Wielkość szkoły:
liczba uczniów: 239
liczba klas: 13
liczba nauczycieli: 27

Opis szkoły:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza pracuje na co dzień ocenianiem kształtującym. Wszyscy nauczyciele podają cele w języku ucznia, kryteria sukcesu (NaCoBeZu), udzielają informacji zwrotnej. Wspólnie uczymy się wdrażania oceny koleżeńskiej i samooceny. W bieżącym roku szkolnym wprowadziliśmy obserwacje koleżeńskie, aby doskonalić naszą pracę ze strategiami i technikami oceniania kształtującego. Zaczynamy też zastanawiać się nad poziomami taksonomicznymi zadań i pytań stawianych uczniom.

Chcieliśmy uczestniczyć w projekcie Szkoła dla innowatora, ponieważ cele projektu są zbieżne z naszymi (szkoły i nauczycieli) celami rozwojowymi. Naszym celem szczegółowym jest rozwijanie u uczniów samodzielności, umiejętności współpracy i brania odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Chcemy też uczyć krytycznego myślenia.

Szkoła w projekcie:
liczba uczniów w klasie 7. wybranej do projektu: 19
liczba nauczycieli wybranych do projektu: 9

Od 2003 r. w naszej szkole działa 1 Drużyna Harcerska Ziemi Radzanowskiej im. ppor. Stanisława Pruszkowskiego ps. "Maciek" i od września 2018 r. Gromada Zuchowa „Tropiciele Przygód” zrzeszone w Hufcu Radom - Powiat. Obecnie działa 25 harcerzy i 16 zuchów. Od lat stało się tradycją, że harcerze (zuchy) biorą czynny udział we wszystkich akcjach harcerskich tj.: festiwale, rajdy piesze i rowerowe, zawody, uroczystości patriotyczne i szkolne, akcje charytatywne, ogniska. Wielu z tych imprez nasza drużyna jest organizatorem.

Szkoła Podstawowa w Rogolinie była jednym z inicjatorów postawienia tablicy pamiątkowej we wsi Grotki, gdzie przebywała rodzina Henryka Sienkiewicza. Opiekujemy się tym miejscem, corocznie je odwiedzamy świętując Dzień Patrona.

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rogolinie od wielu lat organizuje Bieg Rogoliński, w którym uczestniczą wszystkie pokolenia z gminy i okolic. Organizowana impreza promuje aktywny sposób spędzania czasu, zachęca do zdrowego i sportowego trybu życia. Propaguje bieganie wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

Zespół biorący udział w projekcie:
Edyta Sztyler – dyrektor, nauczyciel muzyki, doradca zawodowy
Tomasz Celuch – wicedyrektor, nauczyciel matematyki, wychowania fizycznego
Monika Bąk - nauczyciel chemii, fizyki, matematyki
Milena Michalak – Kozera – nauczyciel języka niemieckiego
Marzena Pruszkiewicz – nauczyciel biologii, przyrody, plastyki, muzyki
Marta Jagiełło - nauczyciel języka angielskiego
Monika Ziółek - nauczyciel wychowania fizycznego
Agnieszka Romanowska - nauczyciel matematyki, informatyki,
Sylwester Michalak - nauczyciel wychowania fizycznego, techniki.

Adres
  • Ulica i numer

    Rogolin 4a

  • Miejscowość

    Rogolin

  • Kod pocztowy

    26-807

  • Strona www
Lokalizacja
Relacja 1

W ramach realizacji projektu Szkoła dla innowatora w naszych codziennych działaniach wprowadzamy nowe metody i formy pracy z uczniami.

Dążymy do tego, aby stosowane przez nas metody nauczania i oceniania aktywizowały uczniów i sprzyjały rozwojowi ich kompetencji proinnowacyjnych.

Nasze działania:
- nauczyciele stosują na każdej lekcji ocenianie kształtujące, podają uczniom cele lekcji w ich języku oraz kryteria sukcesu, udzielają informacji zwrotnej. Uczniowie prowadzą OK zeszyty. Na zajęciach wdrażane są następujące techniki OK: zadanie na dobry początek, stop klatka, odbijanie pytań, refleksja uczniowska, zdania podsumowujące, kostki metodyczne, heksy, metodniki, światła;
- nauczyciele powszechnie stosują metody pracy: praca z błędem, lekcja odwrócona, rozgrzewka twórcza, projekty badawcze, klasowy agent;
- w edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele oceniają uczniów tylko kształtująco, w klasach IV-VIII nauczyciele wspólnie z uczniami wybierają dwie formy pracy, które oceniają kształtująco;
- w edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele stosują plan daltoński, który opiera się na samodzielności ucznia, odpowiedzialności za swoje działania, współpracy i refleksji. W jego realizacji są wykorzystywane następujące pomoce dydaktyczne: kolorowe dni tygodnia, zegar daltoński, sygnalizator, plan dnia, tablica zadań, patyczki, praca według instrukcji;
- nauczyciele na każdej lekcji organizują uczniom pracę w parach, grupach, także zdalnie tworzą pokoje do takiej pracy.

Wykorzystują technologię informacyjno-komunikacyjną;
- uczniowie w każdym okresie realizują projekty edukacyjne;
- uczniowie raz w miesiącu wykonują zadanie interdyscyplinarne z podziałem na dwie grupy wiekowe (klasy IV-VI i klasy VII-VIII). W zespołach rozwiązują zadania łączące treści programowe kilku przedmiotów; w klasach I – III również raz w miesiącu realizowane są projekty interdyscyplinarne;
- w celu rozwijania kreatywności, twórczości i myślenia ucznia, nauczyciele stosują myślenie krytyczne uwzględniające narzędzia myślowe i rutyny: Widzę - Myślę - Zastanawiam się, Most, Mówiący długopis, Drabina metapoznania, WCJN (co już wiem na ten temat, czego chcę się nauczyć, jak się tego nauczę, czego się nauczyłem) oraz narzędzia: chmurka, gałąź logiczna, drzewko ambitnego celu;
- uczniowie klas I-VI uczestniczą w obowiązkowych zajęciach szachowych rozwijających ich kompetencje proinnowacyjne;
- w szkole organizowane są raz w okresie wywiadówki partnerskie (trójstronne), w których udział biorą uczeń-rodzic-nauczyciel;
- szkoła nagradza uczniów za progres wyników w nauce;
- nauczyciele podczas lekcji często wykorzystują przestrzeń szkoły jako trójwymiarowy podręcznik.
Mamy nadzieję, że nasza praca przyczyni się do rozwoju u uczniów zarówno kompetencji proinnowacyjnych jak i kompetencji kluczowych niezbędnych dzisiaj do funkcjonowania w otaczającym nas świecie.