Program dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
Informacje

Pełna nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marynarki Wojennej RP Miejscowość, gmina, powiat, województwo: Świnoujście, zachodniopomorskie
Rok założenia szkoły: 1945 r.
Wielkość szkoły:
liczba uczniów: 756
liczba klas: 32
liczba nauczycieli: 80

Jesteśmy szkołą funkcjonującą w dwóch budynkach oddalonych od siebie ok. 1 km. Młodsze klasy 0-3 znajdują się w naszym pierwotnym budynku, starsze w dawnym gimnazjum. Obecnie nauczyciele nie muszą przemieszczać się między budynkami, dzięki temu, że czwarte klasy przeszły do ,,starszej” szkoły. Musieliśmy się zmierzyć z rozwarstwieniem grona pedagogicznego, gdyż nagle razem uczyli nieznani sobie nauczyciele gimnazjum i szkoły podstawowej. Dziś jesteśmy zgraną drużyną, która mierzy się z wieloma wyzwaniami. Okręg szkolny zajmuje część terenu, w którym nie zamieszkuje duża liczba mieszkańców. Zatem sami musimy zachęcać rodziców, by zapisywali do nas dzieci. Organizujemy dni otwarte dla przedszkolaków, przedstawiamy szkołę w przedszkolach, dzięki temu wypełniony mamy oddział zerówkowy. Z chęcią przyjmujemy dzieci obcokrajowców, szczególnie z Ukrainy, które u nas czują się dobrze i bezpiecznie. Uczymy się razem tolerancji i piękna innej kultury (tworzyliśmy słownik polsko-ukraiński w ramach Dnia Języka Ojczystego). Nastawiamy się na rozwój umiejętności sportowych wśród młodzieży, mamy trzy oddziały sportowe, które dodatkowo mają szereg zajęć sportowych. Mamy na tym polu dużo sukcesów. Dbamy również o działalność charytatywną, współpracując z lokalnymi instytucjami (Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, fundacja Animals Przystań) czy tworząc co roku Szlachetną Paczkę dla wybranej rodziny/rodzin. Nasi uczniowie co roku są laureatami konkursów kuratoryjnych. Promujemy czytelnictwo dzięki autorskim projektom (Wspólne czytanie na polskim, Złap książkę na przerwę) lub inicjatywom (czytanie Tolkiena). Staramy się uatrakcyjnić dzieciom czas na przerwach czy w świetlicy (gry planszowe, klocki lego, aktywne przerwy: konkursy , malowanie, wspólne śpiewanie). Prężnie działają świetlice i czytelnie, w których są też zajęcia manualne (np. scrapbookingu). Naszym wielkim marzeniem jest stworzenie centrum czytelniczo-multimedialnego i strefy ciszy, w którym uczeń wygodnie odpocznie lub będzie rozwijał swoje zainteresowania.

W naszej szkole tętni niewykorzystany potencjał - nauczyciele pełni energii i zapału, jednak potrzebujący zewnętrznego bodźca do zmian. Chodzi o ich aktywizację w szkole oraz wyposażenie ich w umiejętności, które zaowocują ciekawymi i wartościowymi dla uczniów lekcjami. Pomysłów mamy dużo - gorzej jednak z realizacją pewnych zadań w tak dużej szkole (trudności z dostosowaniem planu, nauczyciele pracujący w innych szkołach). W szkole mamy coraz więcej tablic multimedialnych, lecz za tym też muszą iść konkretne działania nauczycieli, którzy korzystają z różnych możliwości tych urządzeń. Chcemy wykorzystywać w dobry sposób pomoce, które mamy na co dzień, np. tablice multimedialne, smartfony. Nauczyciele nie mogą się bać nowych metod nauczania, aplikacji czy innowacyjnego podejścia np. do zadań domowych. Nie wszyscy potrafią pracować metodą projektów, pracy w grupach zadaniowych, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i sposobów przekazywania wiedzy. Myślimy o równoczesnych lekcjach wychowawczych wpisanych w plan kilku klas, o lekcjach prowadzonych przez dwóch nauczycieli z różnych przedmiotów, o tematycznych zajęciach wyrównawczych. Jednak przede wszystkim najważniejsze jest przekonanie nauczycieli, że warto zmieniać naszą szkołę i nie trzeba się tego bać. Chcemy pracować metodą projektów czy warsztatów, chcemy korzystać z nowych technologii w sposób zróżnicowany, chcemy, by szkoła wyglądała inaczej - przyjaźniej, cieplej. Ten projekt może być dla naszych nauczycieli motorem do zmian - najpierw swojego podejścia do nauczania, do relacji z uczniem jako z drugim człowiekiem i do zaadaptowania swojego otoczenia (klasy, korytarzy).

Szkoła w projekcie:
liczba uczniów w klasie 7. wybranej do projektu: 25
liczba nauczycieli wybranych do projektu: 10

Naszym dużym sukcesem od kilku lat jest utrzymywanie współpracy ze szkołami niemieckimi. Jej celem jest poznanie specyfiki innych środowisk szkolnych oraz nabywanie przez uczniów kompetencji kluczowych w sposób naturalny, poprzez praktykę, działanie, szczególnie w nowym środowisku.

Współpracujemy z: Międzynarodowym Ośrodkiem Edukacji i Spotkań Młodzieży Golm, z Grundschule Heringsdorf,  z Evangelische Grundschule Benz, z Klubem Sportowym Insel Usedom Ahlbeck. Uczestnikami spotkań w ramach wymiany polsko-niemieckiej są klasy młodsze I-IV. Zajęcia odbywają się cyklicznie, na zmianę w szkole polskiej i niemieckiej. Mają one przede wszystkim charakter warsztatowy. Dzieci uczestniczą w lekcjach, pracują w zespołach mieszanych, uczą się, jak rozwiązywać wspólnie problemy, jak się porozumiewać. Dzięki temu uczą się języka niemieckiego, zdobywają odwagę, wiedzą, jak się zachować w nowym środowisku. Rozgrywają turnieje sportowe, rozwijają umiejętności plastyczne.  Uczą się szacunku do drugiego człowieka i tolerancji.

Współpraca polsko-niemiecka to również  współpraca z Centrum Egzaminacyjnym Goethe – Institut, dzięki któremu od 2017 r. uczniowie przygotowują się do zdobycia certyfikatu - uznawanego na całym świecie. Od roku szkolnego 2018/2019 utworzona została klasa pierwsza z dodatkową godziną języka niemieckiego.

Opis zespołu biorącego udział w projekcie:
dyrektor: Jarosław Lipiński, nauczyciel informatyki
Drajewicz Joanna, nauczycielka języka angielskiego
Jeświł Justyna,  nauczycielka języka angielskiego
Mikiewicz Magdalena, nauczycielka języka polskiego
Kubiak-Rosiak Dagmara, nauczycielka języka polskiego
Rolewicz Agata, nauczycielka geografii
Rzepecka Helena, nauczycielka muzyki
Sowa Magdalena, nauczycielka historii
Szczoczarz Renata, nauczycielka matematyki
Szubert Natalia, nauczycielka języka fizyki, matematyki
Ziontkowska Lidia, nauczycielka biologii

Adres
  • Ulica i numer

    ul. G. Narutowicza 10

  • Miejscowość

    Świnoujście

  • Kod pocztowy

    72-600

  • Strona www
Lokalizacja