Program dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
Informacje

Pełna nazwa szkoły: Zespół Edukacyjny w Podmoklach Małych
Miejscowość, gmina, powiat, województwo: Podmokle Małe, gmina Babimost , powiat zielonogórski, województwo lubuskie
Rok założenia szkoły: 1929
Wielkość szkoły:
liczba uczniów: 93
liczba klas:8
liczba nauczycieli: 22

Nasza szkoła zrealizowała wiele projektów i ciekawych działań którymi moglibyśmy się pochwalić. Wybraliśmy innowację pedagogiczną „Misja robotyka”, która jest realizowana od dwóch lat. Uczestnikami działań jest 20  uczniów klas V-VI.   Głównym celem wprowadzenia innowacji jest kształtowanie u uczniów otwartej postawy na rozwiązanie problemów, rozwijanie zdolności twórczego myślenia, kreatywności, szukanie nowych rozwiązań, konsekwentnego dążenia do celu poprzez działania z zakresu programowania, robotyki.

Wprowadzenie w naszej szkole do procesu nauczania innowacji pedagogicznej w zakresie programowania rozwija i wzbogaca istniejący system edukacyjny  o nowe rozwiązania, służące postępowi w zakresie edukacji, stanowiąc odpowiedź na wzrastające wymagania wobec tego systemu. Jesteśmy szkołą nowoczesną, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców, dlatego wzbogaciliśmy ofertę edukacyjną, aby ciągle pracować nad udoskonalaniem jakości kształcenia naszych uczniów. Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

Innowacja tworzy interdyscyplinarne powiązania na różnych przedmiotach oraz włącza różne grupy społeczne, jak rodzice, nauczyciele, seniorzy, rady sołeckie, w swoje działania.

Działania:
W klasach I-III liderzy „Misji robotyki” uczyli dzieci kodowania na macie edukacyjnej z liczbami i obrazkami, kodowania na kolorowych kubeczkach. Dzieci kodują trasę dla robota za pomocą kolorów ,który wykonuje ich polecenia. Dzieci przez kodowanie uczą się podawania prawidłowej instrukcji i postępowania zgodnie z nią.
Język polski i plastyka ; przy omawianiu  lektury uczniowie na plastyce wykonali makietę dotyczącą danego rozdziału książki , a następnie tworzyli animacje pokladkowe - krótkie filmiki, gdzie wprawiali bohaterów w ruch , nagrywali głos i tym samym tworzyli atrakcyjną opowieść dotyczącą treści lektury. Układają krzyżówki, quizy, sudoku wyrazowe.
Biologia- praca w terenie z tabletami, wykorzystywanie aplikacji np. jaki to liść, rozpoznawanie gatunków grzybów itp.,
Fizyka– wirtualne przelewanie cieczy , dzieci z tabletu do tabletu przelewały ciecz ( tablet był menzurką) , uczniowie sami programowali ciecze, układali zależności  jakich chcą użyć.
Chemia– uczniowie sami łączyli wirtualne kostki (każda z nich była innym wirtualnym pierwiastkiem chemicznym) dzięki czemu sami doświadczali efektu zależności chemicznych.
Języki obce– programowanie quizów i wirtualnych fiszek do nauki języków ( wykorzystywane przez wszystkich uczniów)
Muzyka – tworzenie instrumentów muzycznych z tektury, połączenie z płytką makeymakey i komputerem  oraz napisanie utworu muzycznego w języku scratch . Instrumenty grają zaprogramowane przez uczniów melodie .
Technika– tworzenie elektronicznych makiet pokazujących najciekawsze miejsca naszej miejscowości, po połączeniu z płytką makeymakey i komputerem, gdzie jest stworzony program z głosem dzieci , który opowiada o danym miejscu. Budowanie robota z klocków lego wedo  i programowanie go.
Matematyka– tworzenie zadań w języku scratch, dotyczących geometrii i arytmetyki. Wykonanie makiety szkoły w skali 1:75. Programowanie, projektowanie i drukowanie na drukarce 3D elementów do makiety: budynek, samochody, lampy, drzewa i inne.
Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Uczeń nie jest jedynie biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać je dla własnych potrzeb. Kształtuje samodzielne myślenie - logiczne i algorytmiczne - w rozwiązywaniu problemów z pomocą komputera.
Umiejętności z zakresu programowania i robotyki są wykorzystywane nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale również we współpracy ze środowiskiem lokalnym. Uczniowie tworzą zadania do gier terenowych dla rodziców, seniorów ( przy szkole działa Klub Aktywnego Seniora) ukryte w QR kodach, zadania do escaperoomów. Swoją wiedza dzielimy się z innymi rówieśnikami poprzez organizację tematycznych Festiwali Nauki, gdzie pokazujemy wykorzystywanie umiejętności programistycznych i robotyki w różnych dziedzinach życia.
Dzięki wprowadzeniu innowacji uczniowie zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, poprzez budowanie projektów, historyjek służącym jako pomoce edukacyjne na innych przedmiotach, uczą się twórczego myślenia i analizy, wiedzą jak rozwiązywać problemy z wykorzystaniem TIK, kształtują postawę odpowiedzialności za podejmowane działania, rozwijają zdolności i zainteresowania w ciekawy sposób, doskonalą umiejętności pracy indywidualnej i w zespole.  Korzystają z innych urządzeń elektronicznych, poza komputerami, takimi, jak urządzenia mobilne w rozwiązywaniu problemów i uczeniu się, uczą się tworzenia programu sterującego robotem w wirtualnym środowisku scratch.
Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, pomaga odkrywać i rozwijać pasje, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie interesującej dla nich pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką, dziedzinach.
Jesteśmy dumni z działań z zakresu programowania i robotyki w różnych dziedzinach nauki, wprowadzanych w naszej szkole, gdyż po pierwsze daje to ogromną satysfakcję uczniom i doskonali umiejętność korelacji międzyprzedmiotowej, po drugie jesteśmy przekonani, patrząc na innowacyjne zakłady pracy w naszej okolicy, że poprzez takie działania  wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom kształcąc kompetencje przyszłości.

Decyzja o zgłoszeniu się do projektu została podjęta wspólnie z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Nauczyciele po przedstawieniu przez dyrektora założeń projektu, wspólnym wysłuchaniu dwóch webinariów, długiej dyskusji podjęli jednogłośnie decyzję o chęci przystąpienia do projektu. Nauczyciele wyrazili wstępną decyzję o przystąpieniu do projektu. Założenia projektu zostały również przedstawione rodzicom uczniów klasy VI, którzy również wyrazili akceptację przystąpienia do projektu swoich dzieci. Zebrane wcześniej opinie rodziców na temat: „Jaka jest Wasza wymarzona szkoła dla dzieci?” były zbieżne z przedstawionymi celami i działaniami w projekcie i to ich przekonało o ważności udziału w tym przedsięwzięciu. Podobnie włączyliśmy dzieci. W grupach opracowali model „Wymarzonej szkoły” w obszarach: „Kiedy nauka sprawia nam przyjemność?”, „Jak zmienić przestrzeń szkoły żebyśmy czuli się w niej lepiej”, „Co my, jako uczniowie możemy robić inaczej, żeby tworzyć wymarzoną szkołę ”, Co nauczyciele mogą robić inaczej żeby tworzyć wymarzoną szkołę?. Uczniowie, po przedstawieniu założeń projektu stwierdzili, że może on przybliżyć szkołę do tej ich wymarzonej. Poczuli się zaciekawieni i wyrazili chęć „robienia rzeczy nowych lub starych, ale trochę inaczej”.

Również organ prowadzący- w imieniu którego działa Burmistrz Babimostu,  wyraził poparcie dla projektu i zapewnienie wsparcia organizacyjnego, merytorycznego i w razie potrzeby finansowego.

Szkoła w projekcie:
liczba uczniów w klasie 7. wybranej do projektu: 13
liczba nauczycieli wybranych do projektu: 9

Szkoła nasza ma bogatą i niepowtarzalną historię. Powstała jako jedna ze szkół polskich.

Mocną stroną naszej szkoły jest otwartość szkoły na środowisko lokalne. Szkoła jest „sercem wsi” , do której uczęszczają „dzieci, rodzice, i dziadkowie”. Ściśle współpracujemy z działającym przy szkole Stowarzyszeniem Przyjaźni Podmoklom. Pozyskujemy środki i realizujemy projekty dla całego środowiska lokalnego. Dzięki projektowi: „Dziecięce Rady Sołeckie” dzieci utworzyły organy doradcze  dla funkcjonujących w wioskach Rad Sołeckich.  Przy szkole funkcjonuje Klub Aktywnego Seniora dla 25 seniorek, które realizują wspólnie z dziećmi „Podmoklańską Akademię Nauki”. W Akademii dzieci i dorośli uczą się od siebie oraz organizują wspólne działania, zgodne z aktualnymi oczekiwaniami czy potrzebami. Dzięki temu powstała sieć wsparcia dla starszych czy innych potrzebujących mieszkańców: Wolontariusze w akcji. W szkole realizowane są różnego rodzaju kursy zawodowe dla mieszkańców np: operatora wózka jezdniowego, koparko- ładowarki, języków obcych dla mieszkańców, kosmetyczne i inne. Szkoła organizuje festyny dla mieszkańców, wiejskie gry terenowe, pikniki obywatelskie, Festiwale Nauki, w których brało udział ponad 400 osób.

Opis zespołu biorącego udział w projekcie:
Dyrektor- nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej
Nauczycielka matematyki i przyrody
Nauczycielka języka polskiego i plastyki
Wychowawczyni klasy , nauczycielka techniki, informatyki, pedagog szkolny
Nauczycielka języka angielskiego
Nauczycielka biologii
Nauczycielka wychowania fizycznego
Nauczyciel języka polskiego, geografii, wdż
Nauczyciel fizyki
Nauczycielka religii

 

Adres
  • Ulica i numer

    Podmokle Małe 30

  • Miejscowość

    Podmokle Małe

  • Kod pocztowy

    66-110

  • Strona www
Lokalizacja