W dniach 12.01 i 19.01.2022 r., w ramach projektu zorganizowaliśmy szkolenie dla nauczycielek i nauczycieli dotyczące podejścia Self-Reg.
Na pewno każdy z nas miał styczność z uczniami lub uczennicami przejawiającymi “niewłaściwe zachowanie”: trzaskanie drzwiami, niestosowne słownictwo, krzyk itd.
A co, jeśli nie jest to oznaką braku kultury lub złego wychowania, ale objaw stresu i nieadekwatnych sposobów radzenia sobie ze stresem?
Podejście Self-Reg uczy radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Może pomóc zmienić sposób patrzenia na trudne zachowania dzieci i młodzieży.
Ta metoda pozwala nauczycielom/nauczycielkom obserwować i lepiej rozumieć zachowanie swoich uczniów. Jej twórca, Stuart Shanker, proponuje naukę samoregulacji, mającej pomóc dzieciom samodzielnie zmienić ich zachowanie. Daje wskazówki jak rozpoznać sygnały stresu, zredukować je, zwiększyć samoświadomość i się zregenerować.
Identyfikacja i zarządzanie emocjami pozwalają dzieciom powrócić do stanu zrównoważenia, który jest niezbędny do rozwoju. Te same narzędzia może również zastosować dorosły, aby przyjrzeć się sobie w stresie i lepiej regulować własny poziom napięcia, co również ma pośredni wpływ na uczniów.
Warsztaty poprowadziły:
dr Justyna Wiąckiewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego z kilkunastoletnim stażem pracy, muzykolożka, teolożka, trenerka uważności dla dzieci i nastolatków wg metody Eline Snel, trenerka self-reg certyfikowana w kanadyjskim The Mehrit Centre Stuarta Shankera. Więcej: uwaznazabka.pl
Emilia Kędziorek – koordynatorka programu „Wychowanie to podstawa” w Centrum Edukacji Obywatelskiej, przez 27 lat pracowała jako nauczycielka w liceum, certyfikowana trenerka mindfulness (MBSR), zainteresowana zastosowaniem podejścia uważności i współczucia w pracy z uczniami i nauczycielami.
Szkolenie odbyło się online, na Zoom-ie.