Program dofinansowany ze środków Unii Europejskiej

Opis projektu Szkoła dla innowatora

Szkoła dla innowatora – informacja o projekcie

Szkoła dla innowatora to projekt, który wspiera nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych we wprowadzaniu zmian, pozwalających na skuteczne kształcenie kompetencji proinnowacyjnych, takich jak między innymi odwaga i podejmowanie ryzyka, pomysłowość, ciekawość, posiadanie hobby, wytrwałość, czy improwizowanie.

Z projektu w największym stopniu skorzystają szkoły, w których nauczyciele i dyrektor chcą wprowadzić głębokie i całościowe zmiany w sposobie uczenia i funkcjonowania szkoły – w metodach nauczania i oceniania oraz filozofii funkcjonowania szkoły.

Stawiamy na systematyczną, zgodną z podstawą programową, pracę z uczniami w ramach zajęć obowiązkowych, autorstwo i autonomię dyrektora i grona pedagogicznego oraz przenoszenie wypracowanych praktyk na całą szkołę.

Udział szkoły w projekcie trwać będzie od lutego 2020 do czerwca 2022 roku i powinien być poprzedzony podjęciem wspólnej decyzji o uczestnictwie przez radę pedagogiczną. Zapraszamy jedną klasę siódmą (w roku szkolnym 2020/2021), nauczycieli uczących tę klasę i dyrektora szkoły. Część szkoleń będzie otwarta dla pozostałych członków rady pedagogicznej.

Będziemy pracować z minimum ośmioma nauczycielami z jednej z dwudziestu wybranych szkół, z których przynajmniej czterech, to nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: matematyki, chemii, fizyki, geografii, informatyki lub biologii. Pozostali nauczyciele mogą nauczać przedmiotów humanistycznych i innych.

W ramach projektu szkoła od lutego do sierpnia 2020 otrzyma intensywne wsparcie, które będzie obejmowało program doradczo-szkoleniowy dla dyrektorów (78h), rozwijający program szkoleniowy dla nauczycieli (108h), metody pracy z innowacyjnymi narzędzia edukacyjnymi, a także dofinansowanie zmian w przestrzeni szkoły i niestandardowych aktywności dla uczniów.

Zaproponujemy nauczycielom zróżnicowane formy pracy, z których będą mogli wybrać te, które chcieliby wprowadzić w swojej praktyce: m.in: tworzenie międzyprzedmiotowych pracowni tematycznych i programów pracy dla nich, włączanie, zainicjowanych i wdrażanych samodzielnie przez uczniów, grupowych projektów edukacyjnych, czy problemowych zadań interdyscyplinarnych. Powstające w projekcie narzędzia będą miały charakter inspiracji i przewodników, wprowadzających nauczycieli do tworzenia własnych narzędzi zgodnych z ich stylem pracy. Równolegle nauczyciele przy wsparciu eksperta-praktyka do końca kwietnia 2020 opracują plan doposażenia i re-aranżacji przestrzeni szkolnej, na którą otrzymają dofinansowanie około 50 000 zł.

W ostatnim roku projektu będziemy zachęcali szkoły do podjęcia inicjatyw ogólnoszkolnych opartych na tym, co w szkole udało się wypracować do tej pory w obszarze rozwoju kompetencji proinnowacyjnych. Przeprowadzona zostanie także kolejna faza cyklu szkoleniowego i doradczego.

Jakich szkół szukamy?

Projekt nie sprawdzi się w szkołach, które poszukują jedynie możliwości dofinansowania zakupów wyposażenia pracowni lub organizacji ciekawych zajęć pozalekcyjnych.

Projekt będzie wymagał od nauczycieli istotnego zaangażowania czasowego – zarówno w postaci udziału w szkoleniach (częściowo prowadzonych w czasie wolnym nauczycieli), jak i eksperymentowania w pracy z uczniami.

Udział w projekcie jest bezpłatny. Zapewniamy koszty noclegów i wyżywienia, sal, materiałów i trenerów w trakcie szkoleń. Nie zwracamy kosztów podróży z i na szkolenia.

Udział dyrektorów i nauczycieli w szkoleniach jest obowiązkowy. Po zakończeniu cyklu szkoleniowego osoby uczestniczące otrzymają zaświadczenia obejmujące zakres tematyczny i godzinowy udziału w projekcie.

Pobierz rozszerzony opis Projektu: